pripreme počele 2024.
1,3 milijuna ljudi na Oasisu: Evo što bi o organizaciji Zagreb mogao naučiti od Manchestera
U bezimenoj uredskoj zgradi nedaleko Piccadilly stanice, ljudi koji će odlučivati kako će stotine tisuća posjetitelja ljeti putovati Manchesterom kako bi stigli na povratnički koncert Oasisa - vrijedno rade. Prve pripreme počele su još prije Božića
40 ekrana, 4.000 kamera diljem Manchestera
Redovi djelatnika s slušalicama prate više od 40 ekrana s real‑time prikazom prometa na cestama, željeznici, autobusima i tramvajima Greater Manchestera—više od 4.000 kamera.
Prate nepogode u hodu, vrše prilagodbe smart semafora jednim pritiskom te koordiniraju tramvaje, autobuse i vlakove, a sve to putem digitalnih panela, Metrolink ekrana, društvenih mreža i aplikacije Bee Network.
1 more day until Oasis return
— Manchester Lemon (@ManchesterLemon) July 3, 2025
📹 oasiswts pic.twitter.com/sTf5Q5cmHd
Radi se 24 sata na dan i operacija je "mamutskih razmjera", kakopiše Manchester Evening News, ali kontrolni centar Transport for Greater Manchester (TfGM) je spreman održati grad pokretljivim.
Timovi policije, dron‑jedinica, inteligentnih mreža i AI nadgledanja mobilnih podataka kontinuirano prikupljaju informacije kako bi se reagiralo na očekivane priljeve ljudi.
1,3 milijuna - četiri koncerta
Tijekom srpnja planirana su četiri velika koncerta raspoređena na dvije uzastopne večeri (11. i 12. srpnja), a potom i na vikend (19. i 20. srpnja). Pripreme za ove događaje započele su još u prosincu 2024.
Od tada su održani brojni koordinacijski sastanci na kojima su sudjelovali predstavnici Transport for Greater Manchester (TfGM), policije, Nacionalnih cesta, Nacionalne željeznice te gradskih vlasti.
Privremene prometne mjere
Kako bi se olakšalo kretanje tolikog broja ljudi, organizatori su osmislili brojne privremene prometne mjere.
Na više lokacija bit će postavljene pop-up autobusne stanice, unutar samog Heaton Parka izgradit će se privremene autobusne i taxi zone, a tramvajski promet će biti produžen do 2 sata ujutro tijekom vikend večeri, kako bi omogućio nesmetan povratak posjetitelja kućama.
Advice for anyone going to watch Oasis at Heaton Park, Manchester🎸#HeatonPark in Manchester will be hosting @oasis to a sellout crowd of 80,000 people across 11th, 12th, 16th, 19th & 20th July, with those heading to any of the gigs advised to plan ahead.
— TPE Customer Assist (@TPEassist) July 3, 2025
While we will do all… pic.twitter.com/4mj2dmxpk1
50 posto posjetitelja dolazi javnim prijevozom
Procjenjuje se da će gotovo 50 % posjetitelja koristiti javni prijevoz, ponajprije tramvaje, shuttle-autobuse i redovite autobusne linije. Kako bi se zadovoljila ta potražnja, tramvaji će prometovati svakih šest minuta.
Prometni planovi testirani kroz manje događaje
Posebna pažnja posvećena je i testiranju prometnih planova kroz manje događaje održane ranije tijekom godine.
Koncert grupe Catfish & the Bottlemen, kao i veliki Parklife festival, poslužili su kao praktične probe tijekom kojih su uočeni i ispravljeni eventualni nedostaci u prometnoj regulaciji i organizaciji putničkih tokova.
Usporedba s infrastrukturom Zagreba
Manchester ima metro, regionalne željeznice, široku autobusnu mrežu i cestovne obilaznice koje omogućuju disperziju prometa i kontrolu gužvi. Zagreb, pak, u najvećoj mjeri ovisi o tramvajskoj mreži i nekoliko ključnih prometnica koje vode prema Novom Zagrebu i središtu grada.
Očekivani priljev automobila u Zagrebu
Na koncert Marka Perkovića Thompsona u Zagrebu, očekuje se publika iz cijele Hrvatske, ali i iz susjednih zemalja — Bosne i Hercegovine, Njemačke, Austrije i Švicarske.
Ako uzmemo procjenu da će na koncert na dan događanja automobilima doći između 100.000 i 150.000 posjetitelja, a sve procjene govore da će brojke biti i značajno veće, možemo pretpostaviti sljedeće:
- Ako 40–50 % posjetitelja dođe automobilima, govorimo o 40.000 do 70.000 vozila.
- Ako prosječno u jednom vozilu dolaze 3 osobe (što je optimistično), to znači minimalno 35.000 – 50.000 automobila samo za posjetitelje, ne računajući taksije, dostavna vozila, vozila organizatora, policije i hitnih službi.
Na najvećim događanjima na Maksimiru do 8000 automobila
Za usporedbu, na najveće sportske događaje na Maksimiru dolazi do 5.000 – 8.000 automobila, a to već značajno opterećuje gradske prometnice.
Koncert Thompsona bi trebao privući višestruko veću količinu vozila, i to u kraćem vremenskom periodu.
Ograničenja zagrebačke prometne mreže
Pristup koncertnim lokacijama poput Jaruna ili Hipodroma vodi preko Avenije Dubrovnik, Jadranskog mosta, Horvaćanske ceste i Savske ceste, koje su ionako zagušene u popodnevnim i večernjim satima, a parkirališta u blizini Jaruna, Bundeka i Hipodroma mogu primiti svega nekoliko tisuća vozila.
Manchester može rasporediti 1,3 milijuna glazbenih turista kroz više dana, više lokacija i više vrsta prijevoza, čime rasterećuje svaku pojedinačnu točku sustava, dok je koncert Thompsona u Zagrebu ograničen na
- jednu lokaciju,
- jedan vremenski okvir dolaska i odlaska
i - ograničene prometne opcije.
Uz to, Manchester ima sustavnu kulturu korištenja javnog prijevoza, dok je Hrvatska znatno više orijentirana na automobile, posebno izvan gradova. Time se stvara situacija gdje može doći do privremenog prometnog kolapsa u Zagrebu, pogotovo ako većina posjetitelja odluči doći automobilima iz drugih gradova i država.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare